Preview

Mechanization and Electrification of Agriculture

Advanced search

СПЕКТРАЛЬНЫЙ АНАЛИЗ МАСЕЛ, КАК ОСНОВА УГЛУБЛЕННОГО ДИАГНОСТИРОВАНИЯ АГРЕГАТОВ МАШИН

Abstract

Spectral analysis of oils, which, unlike other diagnostic methods, reveals the dynamics and causes of intensive wear of friction units, is a method of effective in-depth control of machine units and the only method for even early warning of possible malfunctions. And its combination with chemotology is the most effective method for identifying the causes of increased wear of typical friction units of machines and equipment [1-6].
There are several methods of spectral analysis of the composition of substances and a wide variety of devices and installations for this [1-5]. But to control the content of wear products in oils, foreign and domestic installations for emission (radiating) analysis are most optimal, incl. specialized quantum meters from SKB SPEKTR [6].
In emission spectral analysis, the intensity of the emission of light by excited atoms of a substance is determined. And the excitation is provided by burning the substance in an electric arc or by evaporation by a laser beam. Cooling down, the atoms of substances emit light quanta of an individual complex of waves, of which only one, the most informative, wavelength in the range of 0.4-0.7 microns is used for control. The ancestor of this analysis is England (1927), where in the 60s. the production of spectrometers "Hilger" was established, and at the end of the 60s. this analysis is widely used in the USSR [1-3].
The use of such an analysis of oils for diagnosing automotive and transport diesel engines since the 60s has been put forward by the studies of the Central Research Institute of the Ministry of Railways [1] (GOST 20759), TsNIDI, GOSNITI [2], NAMI [3], VNII NP and MADI. In the 80s this analysis began to be applied in large ATP [6].

About the Authors

A. V. Dunaev
FGBNU FNATS VIM
Russian Federation


V. E. Tarasenko
UO BSATU
Belarus

 Minsk



A. A. Zheshko
RUE "Scientific and Production Center of the National Academy of Sciences of Belarus for Agricultural Mechanization"
Belarus

Minsk



References

1. Чанкин, В.В. Методы оценки состояния тепловозных двигателей экспрессным спектральным анализом масла : автореф. дис. на соискание ученой степени докт. техн. наук: 05.08.05. – М. : 1972. – 299 с.

2. Петросян, П.Ш. Исследование износа и возможности оценки технического состояния двигателей тракторов с применением метода спектрального анализа : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. техн. Наук : 05.20.03. – Саратов, 1973. – 18 с.

3. РД 37.001.019-84 Методика диагностирования технического состояния ав-томобильных двигателей по показателям масла. – М. : НАМИ, 1984. – 23 с.

4. ГОСТ 20759-90 Дизели тепловозов. Техническое диагностирование и прогнозирование остаточного ресурса методом спектрального анализа масла. – М. : Изд-во стандартов, 1991. – 24 с.

5. Гергель, У. Периодичность замены дизельных масел. Корпорация «Лубризол». Доклад на 2-й международной конф. по проблемам разработки, производства и применения смазочных материалов. – Бердянск : 06.09.97. – 51 с.

6. Дунаев, А.В. Опыт нормирования и контроля качества моторных масел с использованием установки МФС-7М. – Горный журнал, 2008. – № 2. – С. 69–73.

7. Управление надежностью сельскохозяйственной техники методами диагностики и триботехники / В. П. Миклуш [и др.] ; Минсельхозпрод РБ, УО "БГАТУ". – Минск : БГАТУ, 2019. – 392 с.

8. Большаков, Г.Ф. Восстановление и контроль качества нефтепродуктов. Изд. 2-е, переработанное. – Ленинград: Недра, 1982. – 350 с.

9. ГОСТ 8581-78 Масла моторные для автотракторных дизелей. Технические условия. – М. : Изд-во стандартов, 1987. – 11 с.

10. ГОСТ 23652-79 Масла трансмиссионные. Технические условия. – М. : Изд-во стандартов, 1987. – 16 с.

11. Григорьев, М.А., Бунаков, Б.М., Долецкий, В.А. Качество моторного масла и надежность двигателей. – М. : Издательство стандартов, 1981.– 232 с.

12. Резников, В.Д. Шипулина, Э.Н. Критерии работоспособности моторных масел.– М. : Химия и технология топлив и масел, 1989. – № 9. – С.29–34.

13. ГОСТ 28365-89 (СТ СЭВ 6397-88) Реактивы. Метод бумажной хромотографии. – М. : ИПК Изд-во стандартов, 1990. – 11 с.

14. ГОСТ 25549-90 Топлива, масла смазки и специальные жидкости. Химмотологическая карта. – М. : ИПК Изд-во стандартов, 1990. – 14 с.

15. Арабян, С.Г. и др. Масла и присадки для тракторных и комбайновых дви-гателей. Справочник. - М.: Машиностроение, 1984. – 208 с.

16. Дунаев, А.В. Выявление неисправностей двигателей внутреннего сгорания. Сельский механизатор, 2013. – № 10. – С. 38–41.

17. Дунаев, А.В. Диагностирование двигателей внутреннего сгорания и планирование их ремонта на основании качественных признаков технического состояния. – М. : Труды ГОСНИТИ, 2013. – Т. 112, ч. 1. – С. 172–177.

18. Матвеев, А.С. Влияние загрязнения масел на работу гидроагрегатов. – М. : Россельхозиздат, 1976. – 48 с.

19. Комплексная система технического обслуживания и ремонта машин в сельском хозяйстве. – М. : ГОСНИТИ, 1985. – 144 с.

20. ГОСТ 20793-2009 Тракторы и машины сельскохозяйственные. Техническое обслуживание. – М. : Изд-во стандартов, 2011. – 19 с.


Review

For citations:


Dunaev A.V., Tarasenko V.E., Zheshko A.A. . Mechanization and Electrification of Agriculture. 2020;(54):69-76. (In Russ.)

Views: 174


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-8837 (Print)